Home
برگ نخست
Downloads
دریافت فایل
Forums
تالار گفتگو
Your Account
صفحه شخصی

AhwazServer
وب سایت سجاد - آدرس جدید : www.1.Sajjad.ir: انجمنهای تخصصی

انجمنهای تخصصی سایت سجاد :: مشاهده موضوع - کدام روش پخت غذا سالم تر است؟
پرسشهای متداول
پرسشهای متداول
جستجو
جستجو
لیست اعضا
لیست اعضا
گروههای کاربران
گروههای کاربران
مدیران سایت
مدیران سایت
درجات
درجات
مشخصات فردی
مشخصات فردی
ورود
ورود
پیامهای خصوصی
پیامهای خصوصی
فهرست انجمنهای تخصصی سایت سجاد » علمی و اطلاعات عمومی

ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version
کدام روش پخت غذا سالم تر است؟
مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
نویسنده پیام
david_1169
مدير انجمن "اخبار"
مدير انجمن


عضو شده در: 4 شهریور 1385
پست: 898
محل سکونت: اهواز iran.gif


امتیاز: 960
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: سه‌شنبه 7 اسفند 1386 - 22:33    عنوان: icon_warning کدام روش پخت غذا سالم تر است؟ پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

سلام دوستان



مزايا و معايب روش هاي گوناگون طبخ غذا

«به به عجب قورمه سبزي اي، عجب رنگي، عجب بويي، چه قدر خوب سبزي اش را سرخ کرده اي، حسابي روي حرارت گذاشته اي تا خوب جا بيفتد و تغيير رنگ بدهد و...»

نظر شما درباره اين خورش قورمه سبزي چيست؛ خورشي که خوب جا افتاده است، ولي ديگر خبري از هيچ ويتاميني در سبزي هاي آن نيست.


بالاخره، روش پخت در تامين سلامت و ارزش تغذيه اي غذاها تاثير دارد يا ندارد؟

برليانت بزرگمهر، متخصص تغذيه مي گويد: «بسياري از افراد جامعه ما عادت دارند از روش هاي طبخ سنتي غذا استفاده کنند و موقع طبخ در ظرف غذا را بازمي گذارند که اين امر موجب هدر رفتن املاح و ويتامين هاي غذا شده و به ارزش غذايي آن لطمه مي زند.»

بياييد با هم سري به آشپزخانه شما بزنيم و ببينيم بهترين روش هاي پخت غذا براي حفظ ارزش غذايي مواد چيست؟


چهار کليد حفظ مواد مغذي

از وقتي مواد غذايي اوليه را در آشپزخانه درون قابلمه مي ريزيد تا وقتي که غذاي خوش طعم و بو روي سفره بيايد، تغييرات زيادي در مواد مغذي آن پديدار مي شود.

چهار عامل، نقش مهمي در کاهش مواد مغذي موثر دارند:

1- عملياتي که پيش از پختن، روي ماده غذايي انجام مي شود؛

2- مدت زمان پختن غذا

3- مقدار مايع مورد استفاده براي پختن غذا

4- مدت زماني که غذا را داغ نگه مي داريد يا در هواي آزاد مي گذاريد تا مصرف شود.

براي اينکه غذاهاي شما مواد مغذي خود را حفظ کنند، بايد اين چهار عامل را کنترل کنيد. بيشتر روش هاي پخت غذا، موجب کاهش ويتامين C در ماده غذايي مي شوند و همچنين طعم و رنگ و مزه ماده غذايي را تغيير مي دهند که ناشي از واکنش هاي شيميايي است که درون ماده غذايي رخ مي دهد. به عنوان يک قانون کلي هر چه در تهيه غذا، آب، زمان و روغن کمتري استفاده شود، مواد مغذي کمتري از بين خواهد رفت.


آب پز کردن


به طور معمول افرادي که رژيم غذايي دارند، از اين روش براي پختن مواد غذايي استفاده مي کنند، چون در آن خبري از روغن نيست. در اين روش قسمت عمده ماده غذايي وارد آب مي شود و از رسيدن به بدن بازمي ماند. مزيت جوشاندن مواد غذايي آن است که آب داراي گرماي ويژه بالايي است و محيط مناسبي براي انتقال حرارت به مواد غذايي است. در عين حال، جوشاندن روش آساني براي آشپزي است. فراموش نکنيد که هر چه در آب پز کردن مواد غذايي از آب بيشتري استفاده کنيد و زمان جوشاندن را افزايش دهيد، کاهش عناصر معدني و ويتامين هاي محلول در آب مواد غذايي بيشتر است.

اگر قرار است سبزي ها، سيب زميني و ... را به روش آب پز آماده کنيد تا جايي که مي توانيد آنها را کمتر خرد کنيد، حتي بهتر است آنها را درسته بپزيد(مثل هويج)، چون با اين کار مواد ويتاميني و املاح معدني کمتري از آنها جدا شده و از دست مي رود.


استفاده از مايکروويو


مايکروويو در زندگي کارمندي و وقتي وقت کم مي آيد، يک معجزه در آشپزي سريع است. مايکروويو، کوتاه ترين زمان ممکن براي پخت غذا را در اختيارتان مي گذارد.


بخار پز کردن

اگر از اين روش براي پختن غذا استفاده مي کنيد، بايد به شما تبريک بگوييم چون اين روش سالم ترين روش پختن غذا به شمار مي رود، زيرا از دست رفتن مواد مغذي به حداقل ميزان ممکن تقليل مي يابد. در اين روش شما مواد غذايي را به وسيله بخار آب، آماده خوردن مي کنيد. در اين روش چون زمان پخت طولاني است، مقدار ويتامين C که به وسيله حرارت تجزيه مي شود، زياد است. ديگ زودپز يکي از وسايل آشپزخانه است که به شما اين امکان را مي دهد که موادغذايي را بخارپز کنيد. در ديگ زودپز با استفاده از بخار تحت فشار زياد، سرعت پخت افزايش مي يابد. به خاطر داشته باشيد پس از آنکه ديگ زودپز به حرارت مناسب خود برسد، نيازي به حرارت دادن زياد نيست و حرارت ملايم هم مي تواند دماي داخل آن را به طور ثابت بالا نگه دارد.

بخارپز کردن براي پخت گوشت قرمز، مرغ، ماهي و ساير گوشت ها مناسب است.


سرخ کردن


اين روش به دليل استفاده از چربي و روغن زياد، خطر چاقي و افزايش وزن را افزايش مي دهد. سرخ کردن يکي از روش هاي پخت سريع غذاست. زماني که چربي ها حرارت مي بينند، در آنها عوامل سرطان زا پديد مي آيد و با مواد غذايي آميخته مي شود. در تفت دادن داخل ماهي تابه، شما مواد غذايي را با روغن زياد به مدت کوتاه و حرارت بالا سرخ مي کنيد. در سرخ کردن معمولي مواد غذايي درون روغن حرارت داده مي شوند و بدتر از همه سرخ کردن عميق است که مواد غذايي به طور کامل درون روغن غوطه ور مي شوند. در اين روش حرارت بالاي روغن سبب از بين رفتن برخي مواد غذايي و افزايش انرژي زايي غذا در حجم کم مي شود.

از آنجايي که روغن کمتري براي سرخ کردن مواد غذايي در ظروف تفلون استفاده مي شود، براي سرخ کردن غذا مناسب هستند. هر چه روغن کمتري براي سرخ کردن ماده غذايي استفاده کنيد، مواد مغذي آن کمتر از بين خواهد رفت.


آرام پز کردن


پختن مواد غذايي در آب داغ که حرارت آن پايين تر از نقطه جوش است را روش «آرام پختن» مي گويند. تغييراتي که در غذا حين آرام پختن رخ مي دهد مانند جوشاندن است ولي با سرعت کمتري رخ مي دهند.

در اين روش چون شما از حرارت پايين تري استفاده مي کنيد، پروتئين خيلي کم منعقد مي شود، بنابراين قابل هضم ترين شکل خود را خواهد داشت. همچنين غذاهاي پروتئيني تردتر خواهند شد.

چون کاهش مواد غذايي در اين روش بسيار کم مي شود، اين روش براي پختن ماهي مناسب است.


_______--------------_________-------------------__________------------__________------------


امیدوارم از این مطالب استفاده لازم رو برده باشید

موفق باشید

_________________
فقط تو فرشته ی منی!

http://ahvazmount.blogfa.com

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger
تشکرها از این تاپیک
david_1169 از این تاپیک تشکر میکنم 
fati
کاربر قديمي
کاربر قديمي


عضو شده در: 2 مهر 1385
پست: 1163
محل سکونت: تهران iran.gif


امتیاز: 1135
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 8 اسفند 1386 - 00:17    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

[محمد عزیز دستت درد نکنه بابت مطالب مفیدت قلب
اما من یه سوال دارم و اینه که قدیمیا از ماکروویو و بخار پز و اینجور چیزا استفاده نمی کردند پس چرا هیچ وقت هیچ مشکلی نداشتن اما ما ها که انقدر رعایت میکنیم چرا همیشه کمبود ویتامین داریم؟! سوال

_________________


هرکه در سینه دلی داشت به دلداری داد
دل نفرین شده ماست که تنهاست هنوز

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی شناسه عضویت در Yahoo Messenger
david_1169
مدير انجمن "اخبار"
مدير انجمن


عضو شده در: 4 شهریور 1385
پست: 898
محل سکونت: اهواز iran.gif


امتیاز: 960
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 8 اسفند 1386 - 00:59    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

چاکریم

نمی دونم بی خبر

شاید بخاطر اینه که یه کم سوسول بازی در میاریم! پوزخند

_________________
فقط تو فرشته ی منی!

http://ahvazmount.blogfa.com

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email شناسه عضویت در Yahoo Messenger
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
صفحه 1 از 1


 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید

Powered by phpBB © 2001 phpBB Group
قالب فارسی شده توسط ایران یاد

INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal
Powered by  MyPagerank.Net
PHP-Nuke © 2004 by Francisco Burzi | INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.45 ثانیه