Home
برگ نخست
Downloads
دریافت فایل
Forums
تالار گفتگو
Your Account
صفحه شخصی

AhwazServer
وب سایت سجاد - آدرس جدید : www.1.Sajjad.ir: انجمنهای تخصصی

انجمنهای تخصصی سایت سجاد :: مشاهده موضوع - مهارتهای مطالعه و یادگیری
پرسشهای متداول
پرسشهای متداول
جستجو
جستجو
لیست اعضا
لیست اعضا
گروههای کاربران
گروههای کاربران
مدیران سایت
مدیران سایت
درجات
درجات
مشخصات فردی
مشخصات فردی
ورود
ورود
پیامهای خصوصی
پیامهای خصوصی
فهرست انجمنهای تخصصی سایت سجاد » علمی و اطلاعات عمومی

ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version
مهارتهای مطالعه و یادگیری
مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
نویسنده پیام
Sajjad
ناظر سايت
ناظر سايت


عضو شده در: 17 دی 1384
پست: 6095
محل سکونت: اهواز iran.gif


امتیاز: 3245
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: سه‌شنبه 28 اسفند 1386 - 02:28    عنوان:  مهارتهای مطالعه و یادگیری پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

مهارتهای مطالعه و یادگیری


مقدمه :

برخي دانش آموزان، ناكامي هاي تحصيلي خود را به عواملي چون كم استعدادي،نداشتن امكانات و بدشانسي نسبت مي دهند در حالي كه،به جرات مي توان گفت كه مهمترين عامل موفقيت تحصيلي ،آشنايي با مهارتهاي مطالعه و يا دگيري است.
در اين نوشتار، با برخي از روشهاي مطالعه و فراگيري آشنا مي شويد تا به فرا خور هر موضوع ،شيوه مناسب را انتخاب كنيد .همچنين مطالبي عمومي و كاربردي براي مطالعه برتر را خواهيد خواند كه زمينه بررسي بيشتر روشهاي برتر مطالعه را فراهم مي آورد.

ـ انواع مطالعه

مطالعه كننده بايد قبل از مطالعه هدف جزيي جود را از خواندن مطلب به درستي مشخص كند.بعضي عادت دارند هر نوع مطلب را آهسته مطالعه كنند وتصور مي كنند كه با اين روش ،مفاهيم را بهتر درك مي كنند.اما شايد فقط يك نوع مطالعه را بتوان نام برد كه در آن خواننده لازم است كمي آرام تر مطالعه كند(دقيق خواني) مثلا اهميت دا نستن و به ياد سپاري مطالب گوناگون روزنامه ها،بسيار كمتر از مطالبي است كه فراگير بايد در آينده اي نزديك در يك آزمون پاسخ گوي آنها باشد.در تعريف ما مطالعه بر سه نوع است:

1.سطحي خواني (skimming)
2. خواندن پژوهشي (scanning)
3.دقيق خواني (reading for exact information)

ـ سطحي خواني

سطحي خواني براي بدست آوردن مفهوم اصلي پاراگراف بدون توجه به جزييات است.خواننده در اين شيوه بايد بداند در جستجوي چيست و چگونه بايد اطلاعات خود را جستجو كند .مراحل زير براي كمك به خوانندگان جهت به دست آوردن مفهوم عمومي متن ،پيشنهاد مي شود:

1 . خواننده در((سطحي خواني))بايد هدفي داشته باشد.او بايد بداند چرا مي خواندو چه چيز را مي خواند. ؟
اگر هدف او از خواندن معلوم باشد،خواهد دانست به كجا نگاه كند و چه چيز را جست وجو كندو در نتيجه،با سرعت بيشتري خواهد خواند
2. خواننده بايد به عنوان متن نگاه كند ودرباره معناي آن فكر كند وبر روي كلمات اصلي عنوان درنگ كند.((تيتر))مفهوم اساسي يا اصلي متن منتخب است
3. خواننده بايد فقط مقداري از پاراگراف را،كه براي دست يابي به مفهوم اصلي لازم است ،بخواند.احتمالا خواندن اولين واخرين جمله هر پاراگراف كافي است
4. او بايد به دنبال ابزارهاي ترسيمي نظير تصاوير،نقشه ها ،عكسها،نقاشيها و نمودارها بگردد.آنها،در مقايسه با متن،اطلاعات بيشتري ارايه مي كنند
5. او بايد هدف نويسنده را بفهمد.بايد بداند منظور نويسنده والگوي فكري او چيست؟ خواننده مي كوشد تا سازماندهي افكار نويسنده را از طريق عناوين فرعي ،تقسيمات فرعي و بخشهاي جزئي در نوشته او بفهمد
6. خواننده بايد بكوشد تا ترتيب مضا مين پاراگراف را بفهمد ،آيا نويسنده ايدهاي خود را بر اساس ترتيب زماني بصورت منطقي يا به گونه آماري بيان كرده است؟ ايا مطالب در يك سازماندهي منظم ((يك،دو،سه))مرتب شده اند؟
7. خواننده بايد براي يافتن وپي گيري مفهوم اساسي متن تلاش كند.او نبايد وقت وتوان خود را صرف حفظ جزيياتي نظير تاريخها،اسامي،شماره ها واطلاعاتي از اين قبيل كند
8. خواننده نبايد جمله را كلمه به كلمه بخواند.بايد كلمات كليدي متن را بخواند و بقيه را فقط از نظر بگذراند و از انها عبور كند.او بايد كوشش كند معاني كلماتي را كه نمي داند حدس بزند .اگر معناي كلمه اي را نفهميد ،نبايد توقف كند وآن را دوباره بخواند.بايد متن را ،هر چقدر مي تواند ،سريع بخواند ،ولي نه آنقدر سريع كه حتي به طور سطحي نيز معنا را در نيابد.

ـ خواندن پژوهشي

((خواندن پژوهشي )) نوعي سريع خواني است كه از ان براي بخاطر سپردن اطلاعات مخصوصي نظير تاريخ تولد ،درجه حرارت و… استفاده مي شود. در خواندن پژوهشي .خواننده نيازي به خواندن همه سطرها ندارد.او از سطرها وصفحه ها.به منظور يافتن اطلاعات ويژه ،به سرعت عبور مي كند.خواننده در اين روش ،تنها به اطلاعاتي كه در پي آنهاست توجه مي كند .

براي مهارت يافتن در روش((خواندن پژوهشي))،مراحل زير پيشنهاد مي شود:

1.خواننده براي اينكه بفهمد آيا آگاهيهاي مورد نظر در متن موجود است يا نه ،ابتدا بايد به عنوان پاراگرف نگاه كند .احتمالا اين اطلا عات در تيتر پاراگراف نشان داده شده است .اگر چنين نباشد .خواننده بايد آنها را در پاراگرافهاي بعدي جست وجو كند
2.خواننده بايد بدون اينكه سطر ها را بخواند،به آنها نگاه كند و از اين طريق ،اطلاعاتي را كه مي خواهد جست و جو كند
3.خواننده آنگاه بايد آگاهي هاي مورد نظر خود را تشخيص بدهد وبفهمد.

ـ دقيق خواني

دقيق خواني به معناي ((خواندن براي درك كامل )) است .مطالعه براي رسيدن به چنين هدفي ،جرياني است كه خواننده در آن،اطلاعات درست متن را بر مي گزيندو گرداوري مي كند .لازمه اين نوع خواندن ،فهم مضامين ،استنباطهاودلالتهاي جملات در پاراگراف است،به علاوه،خواننده بايدمعاني غير مستقيم كلمات را،به خوبي معاني مستقيم،درك كند.

مراحل دقيق خواني عبارتند از :

1.يافتن مفهوم اساسي با خواندن اولين وآخرين جمله پاراگراف و نگاه گذرا به بقيه سطرها.
2.گزينش آگاهي هاي جزيي ومهم پاراگراف براي دست يابي به اطلاعات دقيق .
3.طرح پرسشها ويافتن جواب آنهادر خلال مطالعه پاراگرف با درك كامل.
4.دنبال كردن كامل همه زواياي پاراگراف با درك آن.
5.تقسيم بندي وسازمان دهي عناصر در ذهن براي درك مفاهيم پاراگراف
6.دست يافتن به نتايج كلي هنگام خواندن پاراگراف
7.توانايي فهم نقشه هاي تر سيمي براي درك پاراگراف
8.فهم لغات،جملات وتعابير راهنما براي درك همه پاراگراف و به دست آوردن مفهوم درست از آن.

در توضيح انواع مطالعه ،تاكيد ما بر مطالعه ((پاراگراف)) ،يعني يكي از اجزاي يك متن بود،اما مطالعه متن،هدف نهايي خواندن است.خواندن هر متن شامل خواندن يك يا چند پاراگراف است.بنابراين همه نكات ياد شده هنگام خواندن متن نيز قابل اجراست.

ـ تند خواني

در تند خواني، تاكيد بر سرعت بيشتر همراه با درك است.اين دو ((سرعت ودرك))رابطه بسيار نزديكي با هم دارند .كسي كه با سرعت مطالعه مي كند ،از درك خوبي برخوردار است وكسي كه كند مي خواند ،كمتر درك مي كند.
كند خوان در هر كلمه ،براي تشخيص عناصر ساختاري آن ،درنگ مي كند.چنين خواننده اي در هر سطر ،كه داراي صفحه اي با اندازه متوسط است ،تقريبا هفت تا هشت بار مكث مي كند .در حالي كه خواننده متوسط تقريبا هنگام خواندن چنان سطري ،چهار تا پنج بار ويك تند خوان تقريبا دو تا سه بار مكث مي كند .بنابراين در هر مكث ،كه تقريبا يك چهارم ثانيه طول مي كشد،تند خوان دو تا چهار كلمه و كند خوان فقط يك كلمه مي خواند .تند خوان در هر دقيقه حدود ششصد تاهزار كلمه،متوسط خوان سيصد تا چهار صد كلمه وكند خوان صد و پنجاه تا دويست كلمه مي خواند.
از همين امروز سعي كنيد با سرعت بيشتري مطالعه كنيد،وهر بار كه ،براي تمرين ،متني را دوباره مرور مي كنيد ،سعي كنيد در زمان كمتري آن را مطالعه كنيد .
براي تمرين تندخواني برنامه ريزي كنيد و هر روز ساعتي را به آن اختصاص دهيدو هنگام خواندن دست كم ،پنج بار سرعت مطالعه خود را اندازه گيري كنيد وهر بار سعي كنيد متن را تندتر از قبل بخوانيد.

درباره تند خواني كتابهاي بسياري تاليف شده است .براي مطالعه و تحقيق بيشتر مي توانيد به آنها مراجعه كنيد.

ـ تمركز در مطالعه

وقتي مطلبي را مي فهميد ،دو اتفاق مهم افتاده است: يكي اينكه به دركي مناسب از مطالب جديد رسيده ايد.وديگر اينكه ميان معلومات تازه و پيشين شما ارتباطي برقرار شده است .
بدون ترديد سرعت مطالعه استاد از شاگرد بالاتر است ،زيرا استاد با موضوع مورد مطالعه آشنايي قبلي دارد.طبيعي است كه اگر با مطلبي كه مي خوانيدـبه هر شكل ـآشنا باشيد،آن را سريعتر مي خوانيد و بهتر و عميق تر ((درك)) .اين آشنايي قبلي باعث مي شود تا هنگام خواندن تمركز كافي ولازم داشته باشيد.
محققان چهار مساله را از دلايل كمبود يا نبود تمركز بر شمرده اند:

1. مشكلات بيروني.
2. مشكلات دروني.
3. بي علاقه گي به موضوع مورد مطالعه.
4. برخورد قدرت تخيل و قدرت اراده.

ـ مشكلات بيروني

مشكلات بيروني نقش بسزايي در كمبود يا نبود تمركز دارد .هر گونه خلل در زندگي مي تواند علت بروز اين مشكلات با شد. آدمي از حسهاي شنوايي ،بينايي .چشايي،بساوايي و بويايي بر خوردار است.همواره استشمام بوهاي بد .تماس با سطوح خشن و زبر ،شنيدن صداهاي گوش خراش وناهنجار و…باعث نابساماني در اين حواس مي شود و به اين ترتيب،((حواس پرتي))بوجود مي آيد.
بد نيست بدانيد آدمي حواس ديگري هم دارد :گرسنگي،تشنگي،درد،توازن،فشار،گرما،سرماو… بنابراين هرگونه عدم تعادل در اين حواس نيز باعث ((حواس پرتي ))مي شود .
بر طرف كردن اينگونه حواس پرتي ها.هر يك.تدبير جدا گانه اي مي طلبد .مثلا براي مطالعه بهتر بايد سر وصدا هاي محيط مطالعه ،سردي يا گرمي آن ،نور ضعيف و ... را از ميان برداريدو نگذاريد مشكلات بر شما پيروز شود.

ـ مشكلات دروني

مشكلات دروني، بسيار مهم است و مهمتر اينكه اگر شما مشكلات بيروني را بر طرف كنيد وگرفتار مشكلات دروني باشيد ،باز هم ((تمركز حواس))نداريد.همه ما با احساسهاي هيجان انگيز نظير ترس ،دلهره،حسد،غم و ...آشنايي داريم .به علاوه بي ترديد،گرفتار رويا و خيالات شده ايم .اما شايد بسياري نتوانسته اند به موقع از گرداب مشكلات دروني رهايي يابند .بعضي از اين مشكلات از اين قبيل هستند :

مشكلات شخصي،تحصيلي،اجتماعي،اقتصادي،شغلي يا روحي .بنابراين،بزرگترين دشمن تمركز حواس،فر ورفتن در عالم تصورات واوهام است .اينگونه حواس پرتي ها،اغلب،زاييده عادت،بي حوصلگي ويا ضعف اراده است.
متخصصان ،بهترين راه مبارزه با اين حواس پرتي ها را در اين مي دانند كه چشمها به روي واقعيت ها باز شود ،آرزوهاي دست نيافتني پايان پذيرد وغم ها وشادي ها متعادل شوند.

ـ بي علاقه گي به موضوع مورد مطالعه

بي علاقگي به موضوعي كه در حال مطالعه اش هستيد ،يكي ديگر از عوامل حواس پرتي است .اگر به موضوعي علاقه نداشته باشيد ،نخواهيد توانست آن را به خوبي درك كنيد.اين را بدانيد كه تند خواني باعث علاقه مندي به مطالعه نمي شود ،بلكه بايد قبل از مطالعه ،انگيزه اي نيرومند براي خواندن داشته با شيد.
اگر به دلايلي به موضوع مورد مطالعه علاقه نداريد ،ولي ناچار به مطالعه آن هستيد ،بايد نگرش خود را عوض كنيد وبه خودتان تلقين كنيد كه براي رسيدن به آينده اي خوب ودرخشان ،بايد به آن موضوع علاقه مند شويد. اصولا كسي كه در زندگي داراي هدف باشد ،با مشكلات به شيوه اي عاقلانه و صحيح مواجه مي شود وبا تدبير موانع را از سر خود بر مي دارد .

ـ برخورد قدرت تخيل و قدرت اراده

بحث درباره ((اراده))و ((تخيل)) از دير باز در ميان بوده و مطالب بسياري در اين باره بيان شده است .حتما برايتان پيش آمده هنگامي كه كتاب را براي خواندن باز مي كنيد ،تخيلات گوناگون ظاهر مي شوند ودست به دست هم مي دهند تا شما از مطالعه دست بكشيد .از سوي ديگر ،اراده شما تلاش مي كند تا آن كتاب را بخوانيد.اراده وتخيل در مبارزه اي هيجان انگيز د پي مغلوب كردن يكديگرند .اما در پايان،اغلب تخيل پيروز مي شود و اراده را شكست مي دهد .
بهترين روش براي برطرف كردن اين مشكل ،آميختن قدرت اراده وقدرت تخيل است .چرا كه هيچ يك ،به تنهاي ،كاري از پيش نمي برند.
بايد در ذهنتان تصور كنيد كه با كمال آسايش وقدرت در حال مطالعه هستيد.به اين ترتيب، از نيروي اراده براي عينيت بخشيدن به تخيلتان بهره مي بريد .

ـ نكات عمومي براي مطالعه و يا دگيري

× استفاده از روشها
نبايد خود را به روشي ،كه بطور اتفاقي آن را براي مطالعه برگزيده ايد ،محدود كنيد براي انجام دادن كارهاي مختلف به كار گيري روشهاي متفاوت سودمند است .آزمودن روشهاي مختلف باعث ايجاد تنوع و جذابيت در فعاليتهاي تحصيلي مي شود .براي يادگيري بهتر ،خوب است كه مجموعه اي از روشهاي گوناگون يادگيري فراهم آورد .
هر قدر روشهاي بيشتري را براي يادگيري آزمايش كنيم ،بهتر مي توانيم تصميم بگيريم كه كدام يك از روشها بيش از بقيه براي انجام دادن كاري خاص در موقعيتي خاص مناسب است .انتخاب بهترين روش براي انجام دادن كارهاي مختلف،.مهارتي است كه به پيشرفت شما كمك مي كند.به اين معنا كه به سرعت مي توانيد خود را با موقعيتها و شرايط جديد هماهنگ كنيد .

× تنوع
ايجاد تنوع براي استفاده بيشتر از مطالعه ،مفيد است .هنگام مطالعه نبايد همه وقت را صرف انجام دادن يك كار كرد . كمي از وقت را بايد به مرور مطلب ديگري گذراند .همچنين بايد براي مطالعه آزاد برنامه ريزي كرد .تا ثير تنوع در مطالعه ،به خوبي استراحت كردن است .اگر فكر ،فعاليتهاي متنوعي داشته باشد ،كارآيي بيشتري خواهد داشت تا آنكه براي مدتي طولاني به كاري يكنواخت بپردازد.

× معنويت
از خدا مدد خواستن وبا وضو بودن از جمله امور معنوي است كه موجب شادابي جسم وروح ،ودر نتيجه،تمركز حواس هنگام مطالعه مي شود.

× مطالعه جمعي
وقتي به تنهايي مطالعه مي كنيم ،اين امكان وجود دارد كه ساعتها پشت ميز بنشينيم ،بدون اينكه مطالب چنداني را فرا بگيريم .زماني كه عضو يك گروه فعال مطالعاتي باشيم،امكان(( فرورفتن در رويا )) بطور قابل ملاحظهاي كاهش مي يابد.

× عدم وسواس
در مطالعه نبايد كمال گرا بود .يعني در ياد گرفتن مطلبي ،نبايد خيلي وسواس داشته باشيم يا وقت زيادي را به ياد گرفتن مطلبي اختصاص دهيم كه هر قدر آنرا مطالعه مي كنيم ،از توانايي خود در درك آن ،مطمئن نشويم.كمال گرايان اغلب به دليل انجام دادن كامل تعداد كمي از كارها ،در نهايت ،با انباشته شدن كارهاي مهم مواجه مي شوند.
كاري كه امروز غير ممكن بنظر مي رسد ،ممكن است پس از مدتي ـ هنگامي كه اطلا عات و تجربه لازم براي سازماندهي روش انجام دادن آن كار به دست مي آيد ـ بسيار آسان تلقي شود .خطر واقعي پافشاري براي انجام دادن يك كار ،صف كشيدن بقيه كارهاي انجام نشده در پيش چشمان ما است كه در همان زمان در حال انباشته شدن هستند.

× توقف نكردن
بايد از كنار موانع عبور كرد .هنگامي كه به مطلبي بر مي خوريم كه در باره آن چيزي نمي دانيم ،نبايد متوقف شويم ،بلكه بايد آن را مانند جزيره كوچكي پشت سر بگذاريم وموضوع بعدي را مطالعه كنيم .شايد موضوع بعدي ساده تر بيان شده باشد .ممكن است پس از تسلط يافتن بر چند موضوع و مطلب ،آن مشكل ،خود به ،خود حل شود.

يادآوري مطالب

پژوهشگران ثابت كرده اند كه اگر سي درصد وقت خود را به خواندن وهفتاد درصد ديگر را به يادآوري اختصاص دهيد ،بسيار مفيد تر از آن است كه تمام فرصت خود را به خواندن بگذرانيد .
بنابراين بهتر است ،پس از مطالعه،درباره مطلب بينديشيدو تلاش كنيد آن را به زبان خودتان باز گو كنيد .اين كار را با كمك ياداشت كردن ويا بدون آن مي توانيد انجام دهيد .در امتحانات هم توانايي هاي فكري وقدرت ياداوري شما را مي سنجند .علاوه بر اين هنگام يادآوري سه مرحله را مي گذرانيد:

1. رمز گرداني
2. اندوختن اطلاعات
3. باز يابي

× داشتن كارت همراه
يكي از راه هاي بخاطر سپاري مطالب سنگين ودير فهم ،استفاده از كارت است.كارتهايي در اندازه 12*9 تهيه كنيد وچكيده معلومات بدست آمده از هر مطلب (كلمات كليدي)را روي آنها بنويسيد.كارتهاي شما هميشه مي تواند همراهتان باشد .در سفرهاي طولاني .در مجالس،كتابخانه ونيز در زمان استراحت،با مراجعه به كارتهامطالب را مرور كنيد .به اين ترتيب ،مخزن هميشگي حافظه خود را فعال و بار ورتر مي كنيد.

× تداعي معاني
روش تداعي فرايندي است كه در آن يك چيز،شما را به ياد چيز ديگر مي اندازد.استفاده از اين روش ،تنها نيازمند دقت وتوجه ويك تصوير ذهني سريع است .براي مثال اگر مي خواهيد به خاطر داشته باشيد كه موقع رفتن به كلاس ،خودكار همراه خود ببريد ،كافي است تصور كنيد كه روي دستگيره در منزل ،جوهر سياه رنگ وچسبنده اي ريخته است .اين تصوير ذهني بايد سريع ايجاد شود ودر عين حال قوي نيز باشد .وقتي به قصد رفتن به كلاس ،از خانه بيرون مي رويد ، موقع گرفتن دستگيره در،تصوير ذهني جوهر به ياد شما خواهد آمد وبدين ترتيب خودكار رابه خاطر خواهيد آورد.

× خلاصه برداري
حتما بايد در حال مطالعه خلاصه برداري كنيد .
خلاصه نويسي مهارت بسيار سودمندي است كه با تمرين ،پيشرفت مي كند.مهارت يافتن در خلاصه نويسي كمك مي كند تا حجم مطلبي كه مي خواهيد آن را ياد بگيريد .كمتر شود .اين مهارت ،خود به خود ،شما را به تصميم گيري درباره موارد مهم وغير مهم وادار مي كند و موجب مي شود ،از اتلاف وقت وانرژي ،كه صرف مطالعه بي نتيجه وسرسري مي شود ،جلوگيري شود.

گرد آوری : آقاي كارن حقيقي
منبع : garmsarnews

_________________

آخرين پستهاي انجمن
<< قوانين و شرايط استفاده از انجمنها >>
<< لطفا سعي کنيد به انجمنهاي مشابه اينجا نريد >>
<< روش ديدن نامه هاي جديد >>
<< کد آخرين ارسالهاي انجمنهاي تخصصي سايت سجاد >>

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
تشکرها از این تاپیک
Sajjad از این تاپیک تشکر میکنم 
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
صفحه 1 از 1


 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید

Powered by phpBB © 2001 phpBB Group
قالب فارسی شده توسط ایران یاد

INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal
Powered by  MyPagerank.Net
PHP-Nuke © 2004 by Francisco Burzi | INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.09 ثانیه