Home
برگ نخست
Downloads
دریافت فایل
Forums
تالار گفتگو
Your Account
صفحه شخصی

AhwazServer
وب سایت سجاد - آدرس جدید : www.1.Sajjad.ir: انجمنهای تخصصی

انجمنهای تخصصی سایت سجاد :: مشاهده موضوع - در باره ي جن چي مي دونيد ؟! ( + 16 )
پرسشهای متداول
پرسشهای متداول
جستجو
جستجو
لیست اعضا
لیست اعضا
گروههای کاربران
گروههای کاربران
مدیران سایت
مدیران سایت
درجات
درجات
مشخصات فردی
مشخصات فردی
ورود
ورود
پیامهای خصوصی
پیامهای خصوصی
فهرست انجمنهای تخصصی سایت سجاد » علمی و اطلاعات عمومی

ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version
در باره ي جن چي مي دونيد ؟! ( + 16 )
مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
نویسنده پیام
farimah
کاربر قديمي
کاربر قديمي


عضو شده در: 5 بهمن 1386
پست: 700
iran.gif


امتیاز: 771
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: شنبه 14 اردیبهشت 1387 - 16:45    عنوان:  در باره ي جن چي مي دونيد ؟! ( + 16 ) پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

" جن"

چنانكه از مفهوم لغوى اين كلمه به دست مى آيد،

موجودى است ناپيدا،

و در قرآن مشخصات زيادى براى او ذكر شده،

از جمله اينكه:

1ـ جن موجودى است كه از آتش آفريده شده،

بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است.

"وخلق الجان من مارج من نار »(الرحمن / 15 )

2ـ داراى علم و ادراك و تشخيص حق از باطل، و قدرت منطق و استدلال است.

(آيات مختلف سوره جن)

3ـ داراى تكليف و مسؤوليت است.(آيات سوره جن و سوره الرحمن)

4ـ گروهى از آنها مؤمن صالح، و گروهى كافرند.

«و إنا منا الصالحون و منا دون ذلك» (جن/11)

5ـ آنها داراى حشر و نشر و معادند.

«وأما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا »(جن/15)

6ـ آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيرى و استراق سمع داشتند،

و بعدا از اين كار منع شدند و قدرت خود را از دست دادند.

«و إنا كنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن يستمع الان يجد له شهابا رصدا»(جن/9)

7ـ آنها مي توانند با بعضى انسانها ارتباط برقرار كنند،

و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى دارند،

به اغواى انسانها بپردازند.

«وإنه كان رجال من الإنس يعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا»(جن/6)

8ـ در ميان آنها افرادى يافت مى شوند كه از قدرت زيادى برخوردارند،

همانگونه كه در ميان انسانها نيز چنين است.

«قال عفريت من الجن أنا آتيك به قبل أن تقوم من مقامك»

يعني يكى از گردنكشان جن به سليمان گفت من تخت ملكه سبا را،

پيش از آنكه از جاى برخيزى، از سرزمين او به اينجا مى آورم.(نمل/39)

9ـ آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نياز انسان را دارند.

«... و من الجن من يعمل بين يديه بإذن ربه ...

يعملون له ما يشاء من محاريب و تماثيل و جفان كالجواب...»

يعني گروهى از جن پيش روى سليمان به اذن پروردگار كار مى كردند،

و براى او معبدها، تمثالها، و ظرفهاي بزرگ غذا تهيه مى كردند.(سبا/12-13)

10ـ خلقت آنها در روى زمين قبل از خلقت انسانها بوده است.

«و الجان خلقناه من قبل»(حجر/27)

و الجان خلقناه من قبل من نار السموم".

راغب در باره كلمه"سموم"گفته:

باد داغى است كه اثر سمى دارد.

و اصل‏كلمه"جن"به معناى پوشاندن است،

و همين معنا در همه مشتقات كلمه جريان دارد

نظير جن، چون از نظر پوشيده است،

و مجنة و جنة(سپر)چون آدمى را از شمشير دشمن‏مى‏پوشاند،

و جنين، و جنان - به فتح جيم - (قلب)، چون از نظرها پنهان است

و همچنين‏در اين جمله قرآن:

"جن عليه الليل" و مشتقات ديگر آن، اين معنا جريان دارد.

"جن"طايفه‏اى از موجوداتند كه بالطبع از حواس ما پنهانند،

و مانند خود ماشعور و اراده دارند،

و در قرآن كريم بسيار اسمشان برده شده،

و كارهاى عجيب و غريب‏

و حركات سريع از قبيل كارهايى كه

در داستانهاى سليمان انجام دادند به ايشان نسبت‏داده شده،

و نيز مانند ما مكلف به تكاليفند،

و چون ما زندگى و مرگ و حشر دارند

و همه‏اينها از بسيارى از آيات متفرق قرآنى استفاده مى‏شود.



و اما"جان"و اينكه آيا جان هم همان جن است

و يا به گفته ابن عباس پدرجن است

همانطور كه آدم پدر بشر مى‏باشد

و همان ابليس است،

و يابه گفته راغب نسل جنى ابليس و يا نوع مخصوصى از جن است،

اقوال مختلفى است‏كه بيشترش بى دليل است.

آنچه كه تدبر در آيات قرآن كريم به دست مى‏دهد اين است كه

در دو آيه موردبحث"جان"را مقابل"انس"گرفته و آن دو را دو نوع گرفته،

و همين دو نوع گرفتن‏آن دو دليل و يا حداقل اشاره دارد بر اينكه

يك نوع ارتباطى در خلقت آن دو هست، ونظير دو آيه مورد بحث،

آيه"خلق الانسان من صلصال كالفخار و خلق الجان من مارج‏من نار" است

سياق آيات مورد بحث هم خالى از دلالت‏بر اين معنا نيست كه

ابليس از جنس‏جن بوده، و گر نه جمله"و الجان خلقناه من قبل..."لغو مى‏شد.

در جاى ديگر ازكلام خود هم فرموده كه ابليس از جن بود،

و آن آيه"كان من الجن ففسق عن امر ربه" است،

از اين آيه به خوبى بر مى‏آيد كه جان(در آيه مورد بحث)همان جن بوده،

و يايك نوعى از انواع آن بوده، در غير اين دو آيه ديگر اسمى از جان برده نشده،

و هر جابحثى از موجود مقابل انسان اسمى رفته به عنوان جن بوده،

حتى در مواردى كه عموميت‏كلام، ابليس و همجنسان او را هم مى‏گرفته -

مانند آيه"شياطين الانس و الجن"

و آيه"و حق عليهم القول فى امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس"

( و آيه"سنفرغ لكم ايه‏الثقلان"

و آيه"يا معشر الجن و الانس ان استطعتم

ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض‏فانفذوا" -

به لفظ جن تعبير شده است.

و ظاهر اين آيات با در نظر گرفتن اينكه ميان انسان و جان در يكى،

و انسان وجن در ديگرى مقابله افتاده اين است كه جن و جان هر دو يكى باشد

و تنها تعبير دو تااست.

و نيز ظاهر مقابله‏اى كه ميان جمله"و لقد خلقنا الانسان..."

و جمله"و خلقنا الجان من قبل..."

برقرار شده اين است كه همانطور كه جمله اولى در صدد بيان اصل خلقت‏بشر است،

جمله دومى هم در مقام بيان همين معنا باشد.

پس نتيجه ‏اين مى‏شود كه خلقت جان در آغاز از آتشى زهرآگين بوده است.


و از اين دو نشانى مى‏توان فهميد كه تناسل در ميان جن نيز جارى است،

زيرامعهود و مالوف از هر جاندارى كه ذريه و مرگ و مير دارد،

اين است كه تناسل هم داشته‏باشد،

چيزى كه هست اين سؤال بدون جواب مى‏ماند كه آيا تناسل جن هم مانند انس

‏و ساير جانداران با عمل آميزش انجام مى‏يابد و يا به وسيله ديگرى؟.

در جمله"خلقناه من قبل"اضافه قطع شده و تقدير: "من قبل خلق الانسان"بوده،

و چون قرينه مقابله دو خلقت در كار بوده از ذكر مضاف اليه صرف نظر شده است.

و اگر در آيه مورد بحث مبدا خلقت جن از نار سموم دانسته شده،

با آيه سوره‏الرحمن كه آن را"مارجى از نار"ناميده و فرموده:

"و خلق الجان من مارج من نار"منافات ندارد،

زيرا مارج از آتش، شعله‏ايست كه همراه دود باشد،

پس دو آيه در مجموع‏مبدا خلقت جن را باد سمومى معرفى مي‏كند كه

مشتعل گشته و به صورت مارجى ازآتش در آمده.

معناى كلمه"بشر"و نكته‏اى كه در التفات از تكلم به غيب در آيه:

"و اذا قال ربك"هست

پس معناى دو آيه اين مي‏شود:

سوگند مي‏خوريم كه ما خلقت نوع آدمى را ازگلى خشكيده كه

قبلا گلى روان و متغير و متعفن بود آغاز كرديم،

و نوع جن را از بادى‏بسيار داغ خلق كرديم كه

از شدت داغى مشتعل گشته و آتش شده بود!!!

_________________
صداي قلبت مي آيد آن را مي شنوم

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر
تشکرها از این تاپیک
farimah از این تاپیک تشکر میکنم 
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
صفحه 1 از 1


 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید

Powered by phpBB © 2001 phpBB Group
قالب فارسی شده توسط ایران یاد

INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal
Powered by  MyPagerank.Net
PHP-Nuke © 2004 by Francisco Burzi | INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.12 ثانیه