Home
برگ نخست
Downloads
دریافت فایل
Forums
تالار گفتگو
Your Account
صفحه شخصی

AhwazServer
وب سایت سجاد - آدرس جدید : www.1.Sajjad.ir: انجمنهای تخصصی

انجمنهای تخصصی سایت سجاد :: مشاهده موضوع - عشق در فلسفه
پرسشهای متداول
پرسشهای متداول
جستجو
جستجو
لیست اعضا
لیست اعضا
گروههای کاربران
گروههای کاربران
مدیران سایت
مدیران سایت
درجات
درجات
مشخصات فردی
مشخصات فردی
ورود
ورود
پیامهای خصوصی
پیامهای خصوصی
فهرست انجمنهای تخصصی سایت سجاد » شعر و ادبیات » عشق و فلسفه

ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version
عشق در فلسفه
مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
نویسنده پیام
farimah
کاربر قديمي
کاربر قديمي


عضو شده در: 5 بهمن 1386
پست: 700
iran.gif


امتیاز: 771
دادن امتیاز
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: سه‌شنبه 15 مرداد 1387 - 00:40    عنوان:  عشق در فلسفه پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

عشق در فلسفه (1)



هر چند عشق همیشه با عقل و تعقل و فلسفه رویارویی آشکار داشته

وفلاسفه و عرفا هر کدام مسیر پیمایش خود را صراط مستقیم

و راه گروه دیگر را طریق عوج می دانسته اند؛

اما فیلسوفان بنا به طبیعت کنجکاو ! و تحلیل گر خود درباره عشق نیز

بسیار نظر پردازی کرده اند و جالب آن که نه تنها به تقبیح عشق نپرداخته

بلکه آن را امری نیکو ومستحسن شمرده اند .

سر کردگان سه مکتب فلسفی در جهان اسلام یعنی ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا

هر یک بیانات مبسوطی در باب عشق دارند

وجالب این که نه تنها عشق الهی بلکه به بحث وبررسی و اظهار نظر

در باره عشق این جهانی و عشق آدمیان به یکدیگر نیز پرداخته و در صدد توجیه آن بر آمده اند .

مثلا ملاصدرا عشق انسان به خوبرویان و زیبا چهرگان را از اقتضائات فطری بشر دانسته

و آن را پیش شرط وصول به عشق الهی می داند .

یعنی تا فردی عشق مادی را تجربه نکرده باشد

هرگز نمی تواند به آستانه عشق به معبود ازلی برسد .

چرا که عشق انسان به انسان باعث رقت قلب و بیداری و پاک سازی ذهن می شود .

البته ملاصدرا به این نکته نیز اشاره می نماید که عشق به خوبرویان

در صورتی ممدوح است که بر خاسته از شهوت حیوانی نباشد .

به عبارت دیگر عشق حیوانی نباشد .

وی در تبیین این مطلب عشق را به حقیقی و مجازی تقسیم نموده

و عشق حقیقی را همان عشق انسان به خداوند وصفات جمال وجلال وی می داند .

عشق مجازی را نیز به عشق نفسانی و حیوانی تقسیم می نماید .

عشق نفسانی از لطافت وپاکیزگی نفس برخاسته و همراه با لطافت ومحبت است

اما عشق حیوانی بر مبنای شهوت بوده و همراه با میل به تعدی وتجاوز می باشد .

نکته ای که در باره نظریه ملاصدرا در باب عشق قابل تامل است

عدم سازگاری این نظریه با احکام دینی می باشد .

بر مبنای نظریه وی نگاه به خوبرویان ودخترکان وپسرکان زیبا

اگر بدون شهوت وتنها از سر مشاکلت و مشابهت نفسانی باشد

نه تنها مذموم نیست بلکه امری ممدوح و مورد نیاز برای طی مراتب عرفانی است .

اما در شرع هر گونه نگاهی به نامحرم حتی از سر تحسین یا نکوداشت!

آفرینش الهی نیز قبیح و در دایره محرمات می باشد

و این هر چند در زمانه ما مشکلی به بار نمی آورد

اما بر اساس مبانی خود صدرا

که معتقد به تطابق کامل عقل وشرع است ناسازوار می نماید .


_________________
صداي قلبت مي آيد آن را مي شنوم

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر
تشکرها از این تاپیک
farimah از این تاپیک تشکر میکنم 
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع   تشکر کردن از تاپیک   Printer-friendly version تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
صفحه 1 از 1


 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید

Powered by phpBB © 2001 phpBB Group
قالب فارسی شده توسط ایران یاد

INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal
Powered by  MyPagerank.Net
PHP-Nuke © 2004 by Francisco Burzi | INP-Nuke Copyright © 2005-2006 IranNuke Portal

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.09 ثانیه